فهرست بستن

درباره رابط کاربری(ui) و تجربه کاربری (ux) چه می دانید؟

ui , ux

حتی اگر یکبار هم به سراغ تحقیق درباره علم طراحی سایت رفته باشید نام ui و ux به گوشتان خورده است اما به احتمال زیاد مانند خیلی از افراد در معنای این ۲ واژه دچار سردرگمی شده اید. هر ۲ آن ها در طراحی سایت کاربرد فراوانی دارند و یک گوشه کار را در دست می گیرند تا سایت طراحی شده بیشتر به سلیقه و نیاز مخاطب نزدیک شود.
همانطور که می دانید مخاطب را می توان تمام سرمایه یک دارنده سایت معرفی کرد و در صورتی که یک وب سایت نتواند نیاز او را برطرف کند مخاطب نیز به بازدید مجدد از آن و گذراندن وقتش در آن فضا روی خوش نشان نمی دهد و رفته رفته شمار بازدیدکننده ها از آن سایت به زیر خط فقر می رسد پس در طراحی یک وب سایت لازم است همه ی جوانب را در نظر گرفت.
UI مخفف عبارت User Interface Design به معنای طراحی رابط کاربری است و بیشتر از هرچیز به مخاطب شناسی از دیدگاه روانشناسی تاکید می کند به گونه ای که قبل از شروع باید سلیقه شناسی مخاطب ، بررسی آمار و مطالعه دیدگاه های کاربران را مدنظر قرار داد و سپس با استفاده از این منابع به طراحی یک سایت پرداخت.

رابط کاربر و تجربه کاربری


ui به صورت کلی به معنای استایل سازی یک سایت است و طبیعی است نخستین نکته ای که نظر هر مخاطب را به خود جلب می کند ظاهر یک وسیله است مثلا اینکه رنگ زمینه یک وب سایت چه باشد یا ظاهر منوی آن چگونه طراحی شده باشد.


با یک تیر ، ۲ نشان بزنید


با همه ی آنچه گفته شد یک صندلی چوبی تراشکاری شده با ظاهر دلربای سنتی را در نظر بگیرید ، قطعا ظاهر دلفریبش شما را به سمت خود می کشاند اما وقتی روی آن بنشینید سختی چوب نشیمنگاهش آنقدر شما را آزرده خواهد کرد که حاضرید عطایش را به لقایش ببخشید و زودتر آن را ترک کنید ، پس تا اینجای قصه مشخص شد ظاهرسازی زیبا به تنهایی نمی تواند پاسخگوی همه ی نیاز های یک کاربر باشد و جای خالی یک بخش دیگر خالی است .
حلقه ی گم شده این ماجرا را می توان ux یا همان User Experience Design به معنای طراحی تجربه‌ی کاربری دانست که بیشتر بر تجربه ی استفاده کابران از آن سایت و امور فنی دلالت می کند مثلا اگر همان صندلی چوبی را در طرحی نو براندازند و با یک مبل راحتی آمیخته کنند می تواند ظاهر جذاب را به همراه مزیت استفاده راحت برای شما رقم بزند و اینگونه با یک تیر ۲ نشان زده شده است.
مواردی مانند محل قرارگیری منو و گزینه های قرار گرفته در آن می تواند مثال های خوبی برای روشن شدن بهتر معنای ux باشد.
ux , ui در علم طراحی سایت ۲ مقوله کاملا مجزا اما جدایی ناپذیر هستند که توجه به آن ها برای طراحی وب سایت امری ضروری و حیاتی است.

شما می توانید با خیالی آسوده طراحی یک سایت ایده آل و متناسب با نیاز و سلیقه مخاطب هایتان را به مجموعه اکسین مارکتینگ بسپارید ؛ پس برای بهره مندی از این خدمات با شماره ۰۹۱۲۶۸۰۲۹۱۷ و ۰۹۱۶۹۳۳۸۵۳۴ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین
ارسال به واتس‌اپ